Tykanie versus vykanie v online svete

Tak teda tykať či vykať? Malé, či veľké písmeno? Ako na webe? A ako v mailoch? Čo na sociálnych sieťach?

To všetko sú otázky, na ktoré skôr či neskôr pri písaní svojich článkov, textov na webe, mailovej či inej sociálnej komunikácii každý z nás narazí. Ja som pred pár rokmi tiež mala veľkú dilemu a neraz som celý web kvôli svojim zisteniam pracne prerábala. Tak ak si práve budeujete web, premyslite si odpovede na tieto otázky vopred, ušetríte more času 🙂

Pre každú z oblastí online sveta sa dajú použiť iné pravidlá. Pokiaľ sa budete riadiť týmito zopár radami, nepomýlite sa:

TIP 1: S CITOM

To, či by ste mali tykať alebo vykať na svojom webe, v mailoch, či na sociálnych sieťach, záleží v prvom rade na ich charaktere a zameraní. Na tom, aké publikum oslovujete. Pozrime sa, ako sa dá k tomu pristupovať v jednotlivých oblatiach.

WEB

Ak sú vašou cieľovou skupinou ľudia, ktorí riešia osobné záujmy, napr, šport, zdravá výživa, zberateľstvo, skrášľovanie tela, rodinné aktivity apod., môžete si dovoliť vo svojich článkoch či popise služieb smelo tykať. Takisto, ak oslovujete skôr mladšie ročníky.

Je už celkom niečo iné, ak oslovujete zákazníka tzv. B2B v oblasti napr. priemyselného či finančného sveta. Vtedy bude asi vhodnejšie vykať. Čo však neznamená, že treba byť nevyhnutne škrobený 😉

Avšak ani pre jedno ani pre druhé to nemusí platiť absolútne. V oboch prípadoch ide najmä o to, aby ste sa k čitateľovi čo najviac  priblížili, zaujali, pomohli. Budujete si dôveru. Preto je táto otázka tykania či vykania tak citlivá. Je to vec dekóru. Pristupujte preto k tomu s citom. Rozhodne vám odporúčam dôkladne si zadefinovať svoju cieľovku, to vám iste pomôže. Ak neviete ako na to, ozvite sa mi 😉

EMAIL MARKETING

Ak píšete hromadný newsletter, z ktorého je zjavné, že oslovujete väčšie publikum, nevykajte, ani netykajte. Používajte 2. osobu plurálu, teda „vy“ s malým „v“.  Avšak myslite na to, že takto sa ťažšie k čitateľovi priblížite, pretože takáto komunikácia je jednoducho neosobná. Zriedka človek pocíti úprimný záujem o svoje starosti.

V dnešnej dobe nám emailmarketingové nástroje umožňujú byť, naopak, aj veľmi osobný, dokonca s použitím mena adresáta v oslovení. Je to forma listu. Preto váš text môžete formulovať osobnejšie, akoby ste sa skutočne prihovárali len jednej osobe. Vtedy je namieste zamyslieť sa nad tým, či tykať a či vykať, a či prípadne použiť veľké písmeno.

Vykaním vyjadrujete väčšiu úctu, a tiež väčší odstup. Veľkým písmenom ich ešte viac zvýrazníte. Stále platí – s citom. Avšak nie je žiadnym prehreškom, ak budete v osobnom emaile tykať s malým „t“ alebo vykať s malým „v“. (Jazykovedci ma asi za toto nebudú mať veľmi radi 🙂 )

Ak sa vyznáte vo webových formulároch, prostredníctvom ktorých zbierate kontakty, ktorým následne posielate emaily, môžete si do nich zakomponovať aj výberovú otázku typu: „Potykáme si?“ A dáte na výber napríklad takéto odpovede: „Jasné, Leni, budem rada.“ alebo „Ďakujem, možno neskôr, keď sa viac spoznáme.“
Takto prenesiete rozhodnutie na váš kontakt, nikoho neurazíte a viete celkom presne, ako takému človeku následne písať. Komplikuje nám to síce trochu automatické maily, ale ide aj to, treba len starostlivo nastaviť komunikačnú mapu.

SOCIÁLNE SIETE

V zásade platí to isté. Sociálne siete sú však azda ešte osobnejšie, pretože ide častokrát o ad hoc komunikáciu, vyjadrujú sa ľahšie aj emócie. Ja som stará škola, čo sa úcty a rešpektu týka. Či niekomu tykám a či vykám, stále používam veľké písmeno „Vám“, Ti“ a pod. Ale keď som sa zaujímala o túto tému, dozvedela som sa, že to naozaj nie je nutné. A zase – aj tie sociálne siete majú rozdielny charakter. Je niečo iné LinkedIn a niečo iné Facebook. No vždy budem hovoriť jedno – ide o vzťah, a ten máte ku každému iný, viete, čo si môžete dovoliť a čo nie. Pokiaľ si zachováme v komunikácii slušnosť, pomýliť sa, podľa mňa, nemôžeme 😉 A aj tu sa vždy môžeme opýtať – „Je to fajn, keď si budeme tykať?“

TIP 2: NESTRIEDAŤ

Keď sa rozhodnete pre jedno alebo druhé, malé či veľké písmeno, urobte z toho svoj štýl a zachovajte ho naprieč celým webom. Nepôsobí veľmi profesionálne, ak na roznych podstránkach raz tykáte, raz vykáte, raz používate malé inokedy zas veľké písmeno. V čitateľovi to vyvoláva zmätok, berie mu to zbytočnú pozornosť a kvôli takejto „prkotine“ vám z webu alebo mailu môže aj odísť skôr, ako sa dočíta k podstatnému obsahu. Takže vyberte si a nestriedajte!

TIP 3: NIČ NEPOKAZÍTE S „UNIVERZÁLOM“

Možno ste práve zistili, že to máte celé zle. Alebo sa neviete rozhodnúť, čo je vlastne správne. A možno ešte nemáte veľmi osobný vzťah so svojimi „kontaktami“ a neviete, čo si môžete dovoliť.
Neklesajte na duchu. Univerzálny jazyk na webe je používanie plurálu v 2. osobe, teda akoby ste oslovovali väčšie publikum, ako som spomínala vyššie, a zároveň písať akoby jednej osobe. Nič tým nepokazíte a stále viete písať príjemne. Vtip je naozaj skôr v tom, ako si nájsť cestu k návštevníkovi, čitateľovi či zákazníkovi. Ja tento štýl používam tiež, tak posúďte sami, či sa vám to takto dobre číta 🙂

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje sú u nás v bezpečí a použijeme ich výhradne na účel kontaktu s Vami na základe Vášho komentára. Osobné údaje spracovávame v súlade s Nariadením EÚ GDPR a Zákona č.18/2018, podrobnosti o svojich právach sa dozviete na stránke Zásady spracúvania a ochrany osobných údajov.